Wednesday, February 23, 2011

gAin wEight....loSt wEight...



Bila tiba hujung-hujung semester, kerja mula membukit. Tekanan pun bertambah. Secara tak langsung, kesihatan juga mula terjejas sebab kekurangan tidur dan makan.

Ada sesetengah orang yang lebih banyak makan apabila stress. Bagi mereka, makan merupakan satu terapi untuk mengurangkan tekanan.

Ada juga yang hilang selera makan kerana penat berfikir. Bila nak siapkan yang ini, bila nak buat yang itu.

Saya ada sedikit tips untuk kawan-kawan. Walau macam mana pun cara anda, jangan tinggalkan sarapan pagi. Itulah pembekal tenaga. Waktu-waktu otak banyak digunakan ni, makanan berkhasiat sangat penting. Makanan juga perlu seimbang. Kalau rasa badan tak cukup zat, silalah beli sedikit suplemen tambahan. Bukan apa, badan ni kena jaga juga. Lama lagi kita nak guna. Ibarat sebuah kereta, enjin mesti kena jaga. Jangan body kereta je nampak berkilat, bila start enjinnya sangkut-sangkut. Air kosong juga sangat penting untuk mengelakkan dehidrasi.

Kalau rasa betul-betul tak ada selera nak makan, saya sarankan anda berpuasa. Dengan cara ini, kita boleh menjaga kesihatan perut.
Kenapa??
Kalau kita tak puasa, kita dah ada jadual makan. Bila kita tak makan pada waktu yang tetap, kita senang untuk mendapat gastrik atau lain-lain penyakit berkaitan perut sebab waktu ni perut kita dah ready keluarkan enzim untuk pencernaan dan pemprosesan makanan yang dimakan. Bila kita puasa, indirectly, kita dah pun bagi direction pada perut supaya berehat pada hari tersebut.
Jadi, kuranglah risiko untuk diserang gastrik disebabkan jadual makan yang kucar-kacir.

Senaman juga perlu untuk mengekalkan kesihatan pada waktu sibuk ni. Tak perlulah terlalu proper. Cukup sekadar naik turun tangga setiap hari. Sekurang-kurangnya ada pergerakan fizikal untuk membantu jantung dan badan menjadi lebih sihat.

Akhir kata, teruskan cara anda. Tapi utamakan kesihatan kerana minda yang cerdas datang dari badan yang cergas.


2 comments:

izzatghazali said...

special request.

memasak makanan sewaktu camping ;)

Daeya said...

masak ape ee?
ari tu kumpulan aku dah masak macam2 dah....merasa la jadi chef 3 ari...hehehe.. =P