Monday, May 11, 2009

kEnapA mAkanAn??

Pasti ada yang tertanya-tanya kenape aku pilih makanan sebagai tema blog aku nie..


Jawapannya cukup simple...
kerana makanan dan manusia tidak boleh dipisahkan selagi manusia tu idup..


Selain tu, makanan ni unik..ada macam-macam jenis..makanan jugak boleh memberi gambaran identiti sesuatu negara dan kaum..contohnye....
Kalau kita cakap sushi pastinye negara Jepun sudah terbayang di minda..
Lemang atau ketupat beserta rendang sememangnye cukup sinonim dengan orang Melayu..
Kuih Bulan pula terkenal di kalangan masyarakat Cina..
Masyarakat India lebih menggemari dhal dan tosai..
Pizza dan pasta dari Itali juga terkenal seantero dunia..
Menarik kan??



Pada aku la...secara personal..
Kita boleh mengenali budaya sesuatu kaum or negara melalui makanannya..
Kita boleh kenal personaliti seseorang melalui makanannya..
Kita boleh ingat orang tersayang bile kita tengok makanan yang digemarinye..
Kita boleh tunjukkan kasih sayang melalui masakan kita..
Ada kaitan dengan makanan kan??
Sebab tu la aku lebih senang bercerita tentang pengalaman idup aku bila mengaitkannya dengan makanan..

Setiap individu ada pendapat sendiri..
Share la pendapat korang dengan aku yea??

1 comment: