Saturday, May 9, 2009

mY favOurite rEcipE

aku memang suke makan...suke masak jugak...tapi disebabkan aku duduk kat asrama dari form 1 sampai form 5..then continue pulak dengan foundation..seterusnye
degree....so..memang la terbatas untuk aku belajar memasak baik dari mak atau
pun sape2...walau camne pun..aku suke cream karamel..hihi..tapi bile aku buat (masak) mesti aku yang dapat makan paling sikit..

nie aku nak share recipe die dengan korang..

nanti try la..


Cream Caramel

Bahan-Bahan:

Bahan untuk puding:
6 biji telur
1 tin susu sejat
1 tin air
1/2 cawan gula pasir
1 sudu teh esen vanilla.

Bahan untuk sos:
1/2 cawan gula pasir
Sedikit air.




Cara penyediaan:
Sos (Caramel):
Panaskan gula dengan sedikit air di dalam loyang hingga gula cair dan bertukar warna kuning keemasan.



Puding:
Pukul telur sehingga kembang. Setelah itu masukkan gula. Kemudian masukkan susu sejat dan air.Masukan adunan ke dalam loyang sos(caramel) dan kukuslah selama 25 minit. Sedia untuk di hidangkan.

*Sejukkan sebelum dihidang.

No comments: