Tuesday, June 22, 2010

mUsiM dUriAn....


Durian...oh durian...Musimnya tiba lagi....
Mari kita ketahui apakah khasiat Raja Buah ini...





Durian merupakan tanaman buah berupa pohon. Sebutan durian berasal dari istilah Melayu iaitu dari perkataan duri yang diberi akhiran -an sehingga menjadi durian. Kata ini digunakan untuk menyebut buah yang mempunyai kulit berduri tajam. Tanaman durian berasal dari hutan Malaysia, Sumatra dan Kalimantan. Penyebaran tanaman ini ke negara Thailand, Burma, India dan Pakistan telah berlaku pada zaman dahulu. Buah durian sudah dikenali di Asia Tenggara sejak abad ke 7.


APAKAH KHASIAT RAJA BUAH INI?

BUAH : untuk mencegah jeragat dari extensic aging (faktor penuaan dari luar) meningkatkan tekanan darah(zat besi),buah dan akarnya berkhasiat untuk mengatasi bengkak, penyakit kulit, dan penyakit kuning.
KULIT : dapat digunakan sebagai ubat nyamuk, untuk mengubati ruam pada kulit (sakit kurap) dan susah buang air besar (sembelit). Kulit buah ini biasanya dibakar dan abunya digunakan dalam ramuan untuk melancarkan haid. Selain itu kulit durian dapat dipakai sebagai bahan abu gosok yang bagus, dengan cara dijemur sampai kering dan dibakar sampai hancur.
DAUN : Air rebusan daun durian di Malaysia digunakan sebagai antipiretik (pereda demam). Deskripsi tentang khasiat durian itu tercatat dalam kumpulan tulisan Burkill dan Haniff tahun 1930. Caranya, jus daunnya ditempelkan di dahi atau air rebusan daunnya diminum.

Di Jawa, durian diyakini memiliki kualiti sebagai afrodisiak. Di beberapa negara di Asia, durian dipercayai memiliki kebolehan yang menyebabkan perpeluhan yang banyak. Pengidap tekanan darah tinggi dan wanita hamil digalakkan untuk memakan durian kerana faktor ini.

Pada abad ke-18 Rumphius menyarankan untuk tidak minum alkohol sehabis makan durian kerana boleh menyebabkan nafas berbau dan gangguan pencernaan. Pada tahun 1981 J.R. Croft menulis dalam Bombacaceae: In Handbooks of the Flora of Papua New Guinea rasa tidak nyaman atau sakit terjadi jika makan durian dan minum alkohol secara berdekatan.


KANDUNGAN GIZI??

Sodium, karbohidrat, serat, protein, kalsium, fosfor, karoten, potasium, zat besi, vitamin c, thiamin, niacin, riboflavin.Setiap 100 g salut biji mengandung 67 g air, 28,3 g karbohidrat, 2,5 g lemak, 2,5 g protein, 1,4 g serat; serta memiliki nilai energi sebesar 520 kj. Durian juga banyak mengandung vitamin B1, B2, dan vitamin C; serta kalium, kalsium, dan fosfor.

2 comments:

incek.loyer said...

tp dada..

aku x suka r makan durian..

dr kecik ag..

hidayah said...

x ske pun x pe la...hehehe..aku nk share khasiat buah nie je....hihi...